Phone: +36 20 292 48 29     Email: info@eckonyveloiroda.hu

Cégalapítás lépései – 1. rész

„Mindig tartsd észben,
hogy a siker akarása
fontosabb mindennél!”

Abraham Lincoln

Saját vállalkozást indítani mindig egy összetett és érzelmekkel tarkított bonyolult időszak, amely magában hordozza a bizonytalanságot és a magabiztosságot egyaránt. Félünk attól, hogy vajon elég jók leszünk-e, hogy lesz-e elég kitartásunk és türelmünk, hogy vállalkozásunk olyan sikeres legyen, amelyet megálmodtunk magunknak.

Cégalapítás

Cégalapítás

Ugyanakkor, ha már csak eljátszunk a saját beindításának gondolatával, lennie kell önbizalmunknak, hiszen tudjuk, hogy nem csak jók vagyunk valamiben, de valami olyat tudunk, amelyet másoknak is meg kell mutatnunk. Nem csak a profitszerzés céljából, hanem mert termékünk vagy szolgáltatásunk valódi értéket képvisel. De persze ott van az a rengeteg tervezés és számos feladat, amely még az indulás előtt vár ránk. Ha már idáig eljutottunk, nem szabad feladni, haladni kell a vállalkozók rögös és dolgos útján, amely kezdetben csak nagyon ritkán lesz egyenes, de ha a megfelelő szakértelemmel felkészülünk a nehézségekre, kitartóak vagyunk, újra és újra fel tudunk állni, akkor fáradságos munkák meghozza gyümölcsét.

Az alábbiakban bemutatjuk az újonnan alakuló, hazai kisvállalkozások indításának legfontosabb lépéseit:

A jó üzleti ötlet, avagy tevékenységünk meghatározása

Teljesen jogosan merül fel bennünk a kérdés, hogy mitől jó egy jó üzleti ötlet. A tényezők tárháza szinte határtalan. Mind a külső-, mind pedig a belső érintettek nagy befolyással bírnak a sikeresség hosszú távú megvalósulásában. A legfontosabb azonban mégis a vállalkozó személye, főleg egyéni- vagy kisvállalkozás esetén. Roóz szerint nekik a következő 4 fontos jellemzővel kell rendelkezniük, amelyet mi további 4 jellemzővel egészítünk ki:

  • előbbre jutási vágy
  • kockázatvállalás
  • önbizalom
  • kiút keresése
  • pozitív hozzáállás
  • önismeret
  • kitartás
  • felkészültség és önfejlesztés

Ha megvannak bennünk a fenti tulajdonságok, továbbá rendelkezünk az igénnyel, hogy saját vállalkozásba kezdjünk, akkor itt az ideje, hogy körülnézzünk milyen üzleti ötlet mentén valósítsuk meg álmainkat. A megfelelő ötlet megtalálására több lehetőség közül választhatunk, melyek közül néhányra részletesebben kitérünk. Ezek a következők:

  • Brain storming (ötletbörze)
  • mátrix
  • saját ötletek
  • problémamegoldás
  1. Saját ötletünk megvalósítása egy termékben vagy szolgáltatásban:
    Ha úgy érezzük, hogy az általunk megálmodott termék / szolgáltatás működőképes, megvalósítható, rendelkezünk elég befektethető tőkével, sőt tudjuk, hogy leendő termékünknek / szolgáltatásunknak meg van a megfelelő piaca, amely még kielégítetlen fogyasztói igényeket láthat el, esetleg kevés szereplő uralja és elkel még a potenciális versenytárs, akkor vágjunk bele a tervezésbe!
    De honnan tudhatjuk, hogy az általunk jónak tűnt ötlet valóban megállja a helyét? Ehhez mindenképpen üzleti tervet kell készíteni (erről a 2. részben lesz szó), de előtte érdemes megválaszolni a következő kérdéseket is:
  • Mi a célom az ötletemmel?
  • Rövid vagy hosszú távra tervezek?
  • Milyen fogyasztói szükségleteket akarok kielégíteni?
  • Milyen erőforrásokra van ehhez szükségem?
  • Kik lesznek a versenytársaim?
  • Melyek lesznek a termékem / szolgáltatásom földrajzi határai?
  • Milyen kockázati tényezőkkel kell számolnom?
  • Milyen törvényi szabályozásoknak kell megfelelnem?
  • Milyen erőforrások állnak rendelkezésemre?
  • Milyen stratégia mentén kívánok haladni?

John Rampton cikke 9 ígéretes üzleti ötletet tár fel, amelybe akár itthon is érdemes fektetni 2017-ben. Az eredeti cikk itt olvasható.

  1. Franchise vállalkozások:
    A franchise egy olyan üzleti lehetőség, amely egy már meglévő koncepciót, jól működő üzleti modellt vesz át azzal a céllal, hogy saját maga számára profitot termeljen. A vállalkozás motorja természetesen itt is a vállalkozó, aki saját lelkesedését, tapasztalatát, szaktudását teszi bele induló cégébe, de mindezt a meghatározott kereteken belül, hiszen a rendszer nem csak segítséget nyújt, de elvárásokat is támaszt a leendő tulajdonossal szemben.

A franchise előnyei:

  1. a sikeres üzleti koncepció átvétele lecsökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot, melyet egy új vállalkozás indítása okozhat,
  2. az átvevő viszonylag alacsony tőkebefektetéssel használhat egy már bevezetett és ismert márkanevet,
  3. a rendszergazda segíti az üzlet megnyitását,
  4. az átvevő a franchise hálózatban jobb vásárlási feltételeket kap a beszállítóktól,
  5. az átadó nem csak betanítást biztosít franchise partnerének, de folyamatos segítségnyújtást, további képzéseket is,
  6. a bevezetett márkanév használata különböző előnyökhöz juttatja használóját, a franchise átvevőt,
  7. a rendszergazda folyamatos támogatást nyújt a promócióban és a marketingben egyaránt, illetve központi marketing tevékenységet folytat,
  8. az üzlethelyiségek külső megjelenése és belső berendezése előre megtervezett, meghatározott, így ezzel az átvevőnek nem kell foglalkoznia,
  9. a franchise hálózathoz csatlakozó a rendszergazda által bevezetett újdonságokat, kutatási eredményeket, termék-innovációt, valamint szolgáltatásokat is élvezheti,
  10. az átvevő függetlenül működteti saját üzletét, egy nagyobb, biztonságot nyújtó hálózathoz csatlakozva.

A franchise hátrányai:

  1. különböző díjak fizetésével jár (belépési díj, royalty, marketing díj stb.),
  2. nincs teljes vállalkozói függetlenség, szabadság,
  3. nem valósíthatja meg saját elképzeléseit,
  4. a rendszergazda problémái, helytelen döntései, kihatással vannak az Ön üzletére is,
  5. a hálózat más egységeinek nem megfelelő működése az Ön egységére is negatívan hathat.

Ha Ön is kedvet kapott  és szeretne többet megtudni a témáról, látogasson el a Magyar Franchise Szövetség honlapjára vagy a http://www.franchising.hu oldalra.

  1. Meglévő vagy már megszűnő magyar márka átvétele:
    Ehhez a koncepcióhoz nagy mennyiségű tőkére van szükségünk, amelyet arra kell fordítanunk, hogy megvásároljuk az ismert brendet, új arculatot tervezünk neki, majd újrapozícionáljuk a piacon. Ilyen jellegű tökéletes fiatalításon esett át 2015-ben a Zwack vagy 2010-ben a Tisza cipő.

Ha tetszett a cikk, kérjük, ossza meg ismerőseivel. A következő részben tovább folytatjuk a vállalkozás indításának tervezését.